خو

7 نکته در مورد نحوه مدیریت و حل تعارض در محل کار

چگونه تعارضات محل کار را مدیریت کنیم؟ 


بحث و دعوا کردن  برای مردم چیز عجیبی نیست.  انسان‌ ها آن را در زندگی روزمره خود - با دوستان، خانواده‌ها و بیشتر از آن در زندگی حرفه‌ای خود تجربه می‌کنند.  در محل کار، دعوا کردن باعث ایجاد درجه گسترده ای از ناامیدی، درد، ناراحتی، غم و عصبانیت می شود.  این یک جنبه عادی در زندگی است. 

در دنیای امروز، سازمان‌ها کارکنانی را از مکان‌های جغرافیایی مختلف با پیشینه‌های فرهنگی و فکری متفاوت و همچنین دیدگاه‌های مختلف استخدام می‌کنند.  در یک محیط کاری که در آن افراد دیدگاه های متفاوتی نسبت به مشکلات مشابه دارند، ناچاراً اختلاف نظرهایی رخ می دهد.

درگیری ها در زندگی روزمره یک فرد، اجتناب ناپذیر است و هنگامی که آنها اتفاق می افتند، مسئله تلاش برای جلوگیری از آنها نیست، بلکه حل و فصل و مدیریت آنها به شیوه ای موثر است.  وقتی افراد از ابزارهای مناسب برای رسیدگی به مسائل استفاده می کنند، می توانند از تبدیل شدن اختلافات به مشکلات بزرگ جلوگیری کنند.

کاسپر هنسن، کارشناس رزومه نویسی از Resumethatworks می گوید: «ایجاد فرآیندهای مدیریت تعارض در یک شرکت اساسی است، زیرا به کاهش موارد تعارض در بین کارکنان کمک می کند.  حل تعارض در دنیای شرکت ها ضروری است زیرا به تشخیص یک تجارت خوب از بد کمک می کند. 
بنابراین، به عنوان یک صاحب کسب و کار، چه مراحلی را باید برای حل یک تعارض دنبال کنیم؟ 




چگونه در محل کار خود تعارضات را مدیریت کنیم؟




1. منشا تعارض را مشخص کنیم

 اولین قدم برای حل تعارض، روشن کردن منبع آن است. تعریف علت تعارض به ما این امکان را می‌دهد تا درک کنیم که این موضوع در وهله اول چگونه رشد کرده است. علاوه بر این، می‌توانیم هر دو طرف را به توافق برسانیم که اختلاف نظر وجود دارد و برای انجام این کار، باید در مورد نیازهایی که در هر دو طرف برآورده نشده، گفتگو کنیم. 
 همچنین، باید درک متقابل را تضمین کنیم. اطمینان حاصل کنیم تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد چشم انداز و زاویه دید هر طرف به دست آورده ایم. به پرسیدن سوالات ادامه دهیم تا زمانی که مطمئن شویم همه طرف های درگیر، موضوع را درک کرده اند.

2. یک مکان امن و خصوصی برای صحبت پیدا کنیم

 بسیاری از افراد اغلب تعجب می کنند و می پرسند، "رویکرد حل مسالمت آمیز مشکلات چیست؟"  برای داشتن یک مکالمه سازنده، باید محیطی را بیابیم که بتوانیم درآن صحبت کنیم.  چنین مکانی همچنین ما را قادر می سازد تا ریسک های لازم را برای برقراری ارتباط صادقانه در مورد مسائل مورد نظر، بپذیریم.
 بنابراین، قبل از تلاش برای حل هر مشکلی، یک مکان امن و خصوصی برای صحبت پیدا کنیم. دفتر هیچ یک از طرفین یا مکان نزدیک آنها را انتخاب نکنیم. و هنگامی که در این مکان هستیم، اطمینان حاصل کنیم که هر یک از طرفین زمان کافی برای بیان ظرات خود درمورد تعارض پیش آمده را دارند.



3. فعالانه گوش دهیم و اجازه دهیم همه نظرات خود را بیان کنند

 پس از حضور هر دو طرف در یک مکان امن و خصوصی، اجازه دهیم هر یک از آنها این فرصت را داشته باشند که نظرات و برداشتهای خود را در مورد موضوع مورد نظر بگوید.  به هر یک از افراد زمان مساوی بدهیم تا افکار و نگرانی های خود را بیان کنند.  هنگام حضور در جلسه، از یک رویکرد مثبت و قاطعانه استفاده کنیم. در صورت لزوم، قوانین اساسی تنظیم کنیم.  با این رویکرد، هر دو طرف را تشویق می‌کنیم تا افکار خود را به شیوه‌ای باز و صادقانه بیان کنند و همچنین علل درگیری را درک کرده و راه ‌حل‌ها را شناسایی کنند.


4. وضعیت موجود را بررسی کنیم  

 پس از گوش دادن به نگرانی های طرفین، زمان بگذاریم و قضیه را بررسی کنیم. پیش داوری نکنیم و بر اساس آنچه داریم، نتیجه نهایی را بیان نکنیم. عمیق تر کاوش کنیم و در مورد اتفاقات، طرف های درگیر، مسائل و احساس افراد بیشتر بدانیم. با افراد درگیر گفتگوی فردی و مطمئن داشته باشیم و با دقت گوش دهیم تا مطمئن شویم که نظرات آنها را درک می کنیم.
ما می توانیم این کار را با خلاصه کردن گفته های آنها و تکرار آنها به طرف مقابل انجام دهیم.  همچنین، سعی کنیم هر گونه مسئله ایی که منبع اصلی درگیری است را که ممکن است آشکار یا قابل توجه نباشد، پیدا کنیم.


حل تعارض در محل کار


 
5. راه های رسیدن به هدف مشترک را تعیین کنیم

 هنگام مدیریت فرآیندهای تعارض، باید یک هدف مشترک داشته باشیم، که آن حل مسئله و اطمینان از عدم بروز مجدد آن است. 
  برای حل هرمشکلی باید از مراحل مختلف درگیری آگاه باشیم.  این به ما امکان می دهد تا به دنبال راه های ایده آل برای رسیدن به هدف مشترک باشیم.  پس از روشن شدن منبع درگیری، باید با هر دو طرف بنشینیم و در مورد راه‌هایی که می‌توانیم برای رسیدن به هدف مشترک که مدیریت و حل موضوع است، صحبت کنیم. 
 گوش کنیم، ارتباط برقرار کنیم و با هم فکر کنیم تا زمانی که همه گزینه ها را انجام دهیم. به گفته سرپرست تیم شرکت نویسندگی Edu Jungles - کوین اسمیت، یافتن منبع درگیری گام اصلی برای حل هر مشکلی است.



6. بر سر بهترین راه حل و تعیین مسئولیت های هر فرد توافق کنیم  

 کارمندان به راحتی می توانند با دیگری تعامل کنند زیرا می دانند که یک هدف دارند و آن دستیابی به اهداف شرکت است.  بنابراین، پس از بررسی وضعیت و تعیین راه هایی که از طریق آن می توانیم مشکل را حل کنیم، هر دوطرف باید در مورد بهترین راه حل برای مشکل به نتیجه برسند.
 هم چنین برای توافق بر سر بهترین راه حل، باید راه حل هایی را شناسایی کنیم که هر یک از طرفین می توانند آن ها را انجام دهند.  زمینه مشترک پیدا کنیم. پس از آن، مسئولیت های هر یک از طرفین را در حل منازعه مشخص کنیم.  همچنین، استفاده از این فرصت برای شناسایی علت اصلی و اطمینان از عدم تکرار این مشکل بسیار مهم است.



7. روند پیشرفت کارها را ارزیابی کنیم و استراتژی هایی برای پیشگیری از مشکلات آتی طراحی نماییم

 ارتباطات موثر باید در کسب و کار جاری باشند.  بنابراین، از خود بپرسیم: "قدم دوم در ارتباط موثر چیست؟"  دانستن این موضوع به ما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنیم که کارمندان برای دستیابی به اهداف سازمانی باهم کار می کنند.  بنابراین، همچنان مراقب موضوع باشیم و ارزیابی کنیم که آیا راه حل موثر است یا خیر.  در صورت بروز مجدد مشکل، اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین در مورد استراتژی های پیشگیرانه برای آینده تصمیم بگیریم. بسیاری از مردم اغلب می پرسند، "فایده بحث و دعواها در روزمره چیست؟"

به دنبال درس هایی باشیم که می توانیم از تعارض ها و نحوه مدیریت آنها  بیاموزیم.
  این به ما کمک می‌کند تا بدانیم در صورت بروز مجدد مشکل چه کاری می‌ توانیم انجام دهیم. همچنین ما را قادر می‌سازد تا مهارت‌های مدیریت تعارض خود را با آموزش توسعه داده و پرورش دهیم.


سخن پایانی

در نتیجه، تعارض بخشی از زندگی روزمره ما است. ما می توانیم با خانواده، دوستان یا همکاران خود مخالفت کنیم. اما، مراحل مختلفی برای حل تعارض وجود دارد که می توانیم برای اطمینان از اینکه این موضوع قابل مدیریت نیست، از آنها استفاده کنیم.  مدیریت و حل تعارض در محل کار در تحقق اهداف سازمانی ضروری است.  بنابراین، اگر مشکلی داریم یا بین کارفرمایان خود اختلاف نظر وجود دارد، به دنبال راه های ایده آل برای مدیریت این وضعیت باشیم. 





منبع: hrcloud.com




7 نکته در مورد نحوه مدیریت و حل تعارض در محل کار
TimeYab ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

چگونه عضو خوبی برای تیم کاری خود باشیم؟