خو

اهمیت و مزایای کار تیمی و بهبود آن
چرا تیم ورک؟

اهمیت و مزایای کار گروهی

در سال های اخیر بیشتر از همیشه بر اهمیت کار گروهی یا تیم ورک تاکید شده است. اما چرا؟


گروهی کار کردن به طور گسترده ای پذیرفته شده و خوب و لازم تلقی می شود. تعداد کمی از افراد عاقل ممکن است بگویند : «کار تیمی؟ اوه چه وقت تلف کردنی!»

کار تیمی چه ارزشی به سازمان اضافه می کند که به یک اولویت اصلی برای منابع انسانی و به طور کلی برای سازمان ها تبدیل شده است؟

منابع انسانی با آگاهی از ارزش های کار گروهی میتواند مسائل مختلف را از یادگیری و توسعه گرفته تا فرهنگ محل کار، بهتر مدیریت کند.

به همین دلیل در ادامه به بررسی اهمیت و مزایای کار تیمی می پردازیم:


1. موثرتر بودن کار

یکی از ستون های اصلی انقلاب صنعتی به عنوان پایه تمدن مدرن، تقسیم کار بود، که درواقع نام دیگر کار گروهی است.


وقتی کار کنان به صورت گروهی کار می کند، کارکنان می توانند:


ـ کارهای دشوار را به کارهای ساده تر تقسیم کنند، سپس برای تکمیل سریع تر کارها، با هم کار کنند.

ـ مهارت های تخصصی را توسعه دهند، تا بهترین فرد برای هر کار بتواند آن را بهتر و سریع تر انجام دهد.

به طور خلاصه، تیم ها باعث کارآمدتر شدن کارها می شوند. چیزی که منجر به بهره وری بیشتر، کاهش هزینه ها، سود بیشتر و بسیاری از مزایای دیگر می شود.


2. نظارت تیم بر عملکرد خود

هنگامی که یک نفر به تنهایی کاری را انجام  می دهد و از استقلال کامل برخوردار است، اگر به کندی یا ناکارآمد کارش را انجام دهد چه کسی روش کار او را اصلاح می کند؟

در کار گروهی، افراد زیادی نسبت به یک هدف مسئولیت دارند. مهم تر از همه، هم تیمی ها کیفیت کار یکدیگر را مشاهده می کنند و نتیجه کار هرکدام به کار دیگری وابسته است. درنتیجه وقتی عملکرد یکی از اعضای تیم کاهش می یابد، سایر اعضای تیم دانش و انگیزه لازم برای کمک به بهبود کار او را دارند. تیم های موثر اغلب می توانند بدون مداخله مدیریت، عملکرد خود را تنظیم کنند.


3. نوآوری و خلاقیت بیشتر

برای هر کار یا مشکلی معمولا راه حل های مختلفی وجود دارد. هنگامی که یک کارمند پروژه ای را شروع می کند ممکن است بتواند در زمان معین به چند ایده مختلف فکر کند. اما زمانی که یک تیم به مشکلی بر می خورد، پروژه به طور همزمان از دیدگاه ها، تجربیات و مهارت های متعددی بهره مند می شود. بنابراین یک رویکرد تیمی می تواند سریع تر به نوآوری و خلاقیت برسد.

اهمیت و مزایای کار تیمی

4. یادگیری از یکدیگر 

فرض کنیم نیروی کاری متشکل از 10 طراح داریم که هرکدام در اتاق هایی جداگانه کار می کنند. هر طراح براساس نقاط قوت و نقاط ضعف خود کار می کند.

اگر همه آن ها را در یک اتاق برای انجام پروژه ای دور هم جمع کنیم تا با هم کار کنند، آن ها مهارت ها و نقاط قوت یکدیگر را یاد می گیرند و به هم کمک می کنند تا نقاط ضعف خود را اصلاح کنند. در نتیجه عملکرد هرکدام و عملکرد تیم و پروژه افزایش می یابد.


5. ایجاد رقابت سالم

وقتی افراد در یک تیم کنار هم کار می کنند و از یکدیگر یاد می گیرند، به زودی شروع به رقابت با یکدیگر برای اثبات توانایی ها و ارتقا خود می کنند. ارتقای آن ها باعث ارتقای تیم و ارتقای سازمان می شود.

 به شرطی که چالش و جوایز مناسب برای ارتقای رقابت در نظر گرفته شود، عملکرد تیم می تواند همچنان بهبود یابد.


6. ایجاد روابط کاری قوی

هنگامی که کارمندان با یکدیگر کار می کنتد و به موفقیت های تیمی دست می یابند، پیوندی بین آن ها ایجاد می شود که می تواند به  اعتماد و دوستی تبدیل شود. این اتفاق از طبیعت انسان منشا می گیرد و برای یک سازمان بسیار کمک کننده می باشد چون کارمندانی که یکدیگر را دوست دارند و به یکدیگر اعتماد دارند:

ـ به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند

ـ از یکدیگر حمایت کرده و به یکدیگر انگیزه می دهند

ـ مشارکتی کار می کنند


بنابراین جای تعجب ندارد که سازمان های موفق برای کار گروهی ارزش زیادی قائل هستند. 


 اکنون که اهمیت کار تیمی را در محل کار مشخص کرده ایم، بهتر است در مورد اینکه چگونه می توانیم در کار تیمی پیشرفت کنیم صحبت کنیم. 

در اینجا 8 نکته برای بهبود کار تیمی در هر سازمانی آورده شده است.


چگونه کار تیمی را در سازمان خود بهبود دهیم؟


1. تیم های متنوع و فراگیر بسازیم

 قبل از هر چیز، مهم است که به جای تیم هایی متشکل از افراد همفکر، بر ایجاد تیم های متنوع تمرکز کنیم.  گروهی از افراد با پیشینه‌های مختلف بیشتر احتمال دارد دیدگاه‌ها و ایده‌های متنوعی را به روی میز بیاورند.  با چشم اندازهای بیشتر، تصمیم گیری دقیق تری می آید.  

ما اغلب تمایل داریم که اطراف خود را با افرادی احاطه کنیم که به روشی فکر می کنند و عمل می کنند که منعکس کننده افکار و اعمال ما باشد.

  ممکن است که گروهی از افراد همفکر با پیشینه‌های مشابه به خوبی کنار بیایند، اما ما باید به تصویر بزرگ ‌تر فکر کنیم – آیا آنها ایده‌ های تازه‌ای را به روی میز خواهند آورد؟  آیا اعضای تیم یکدیگر را برای مقابله با یک پروژه از همه جهات به چالش خواهند کشید؟  یا، آیا اعضای تیم آنقدر موافق خواهند بود که ایده‌هایی ارائه کنند که مورد سوال یا توضیح قرار نگیرد؟  اگر همه اعضای تیم یکسان فکر کنند، از پیشینه های مشابه باشند، و عقاید و نظرات یکسانی داشته باشند، احتمالاً کاری که تیم تولید می کند خلاقیت کمتری خواهد داشت.  در حالی که اگر هر یک از اعضای تیم نظرات، باورها، پیشینه و غیره منحصربه‌ فردی داشته باشند، احتمالاً کاری تولید می‌کنند که نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری بیشتری باشد.


2. نقش ها و مسئولیت ها را برای هر عضو تیم به وضوح تعریف کنیم

 وقتی اعضای تیم از وظایف و مسئولیت های خود مطمئن نیستند، اغلب باعث ایجاد تنش در تیم می شود.

  برای هر یک از اعضای تیم مهم است که بدانند دقیقاً چه مسئولیتی دارند تا در پروژه ها همپوشانی وجود نداشته باشد.  اگر چندین کارمند به دلیل سردرگمی درمسئولیت بر روی یک وظیفه کار می کنند، زمان بسیار ارزشمند و تلاش تیمی که برای آن کار صرف می شود هدر می رود. 

 هر فردی باید در رسیدن به اهداف تیم و همچنین فراهم کردن ابزار و حمایت کردن متقابل برای کسب نتایج خوب مسئول باشد.  تعیین اهداف واضح برای هر یک از اعضای تیم به همسو نگه داشتن افراد در انجام وظایف و مسئولیت های محول شده کمک می کند.


3. ایجاد اعتماد در تیم

 انجام کار سازنده با کسی که به او اعتماد نداریم دشوار است.  به همین دلیل، اگر می خواهیم یک تیم موفق را رهبری کنیم، اعتماد یک نیاز مبرم است.  اعتماد بین اعضای تیم می تواند با انجام کاری ساده مانند وقت گذراندن با هم، شرکت در فعالیت های ساده تیم سازی یا صرف ناهار با هم شکوفا شود.  تشویق اعضای تیم به تعامل با یکدیگر در خارج از کار مشترک، بسیار مهم است.

  این نه تنها باعث ایجاد اعتماد می شود، بلکه احتمالاً روحیه کارکنان و رضایت شغلی را نیز افزایش می دهد - زمانی که از افرادی که با آنها کار می کنیم لذت ببریم، کار کردن لذت بیشتری دارد.


4. ارتباط شفاف و مکرر را تشویق کنیم

 به قول معروف، ارتباط کلید است!  اگرچه این یک دانش پایه به نظر می رسد، اما اغلب هنگام تجزیه و تحلیل چگونگی بهبود کار تیمی درمحل کار، از آن عبور می کنیم.

  ما می دانیم که حفظ ارتباط واضح و مکرر - به ویژه با تیم های بزرگ و/یا از راه دور - گفتنش آسان تر از انجام آن است. اما ارتباط شفاف و مکرر باعث می شود که همه اعضای تیم در جریان قضایا باشند و این منجر به تکمیل کار دقیق تر در یک جدول زمانی کوتاه تر می شود.  ارتباطات قوی همچنین به ایجاد اعتماد بین اعضای تیم کمک می کند و در نتیجه عملکرد کلی تیم را بهبود میبخشد.


5. به تیم ها در تصمیم گیری استقلال بدهیم

 اعتماد به اعضای تیم در تصمیم گیری، در ایجاد اعتماد و بهبود کار تیمی مهم است.  اغلب اوقات، اگر افراد استقلال و قدرت تصمیم گیری در مورد کار خود را نداشته باشند، شروع به عصبانیت از کار خود می کنند و در نتیجه مانع کار کل تیم می شوند.  برای اینکه اعضای تیم را درگیر نگه داریم و بتوانیم سخت کار کنیم، مهم است که برای همه اعضا آزادی تصمیم گیری را فراهم کنیم.


6. جلسات تیم را عاقلانه مدیریت کنیم

 جلسات تیمی، هر چند ممکن است کم اتفاق بیافتد، باید برای برنامه ریزی، طوفان فکری، تأمل و به اشتراک گذاری ایده ها انجام شود.  مهم است که جلسات تیم را متمرکز و مفید نگه داریم تا بهره وری را افزایش دهیم.  مهم نیست که تیم ها هر چند وقت یک بار با هم ملاقات می کنند، آنها باید برای هر جلسه یک برنامه ساختار یافته داشته باشند.  این کمک می کند تا جلسات سازماندهی شده و سازنده نگه داشته شوند و در نتیجه عملکرد تیم را افزایش دهند.

  جلسات زمانی برای همکاری تیمی، طوفان فکری و ایجاد برنامه ای برای پیشبرد پروژه ها است.


7. از سازماندهی مجدد  تیم نترسیم

 اگر نقش‌ها و/یا مسئولیت‌ها توسط برخی از اعضای تیم به درستی انجام نمی‌شود، ایجاد برخی تغییرات لازم است.  برای بهبود پویایی و بهره وری تیم، نمی توانیم از گروه بندی مجدد و تعیین مجدد وظایف در صورت لزوم پرهیز کنیم.  اگر اعضای تیم در نقش‌هایی باشند که در آن موفق نباشند، این امر بر کل تیم تأثیر منفی می‌گذارد - در بیشتر تیم‌ها، کار هر فرد به کار یک یا چند عضو دیگر تیم وابسته است.  بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم در نقش های مناسبی هستند که به آنها اجازه می دهد از مهارت هایی که دارند استفاده کنند و پتانسیل را برای خود و همه اعضای تیم باز کنند.


8. فرصت های یادگیری را برای تیم فراهم کنیم

 چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه اعضای تیمی بی‌نقص باشند، اگر که واقعاً یاد نگرفته‌ باشند که چگونه روی یک پروژه تیمی کار کنند؟  

نحوه کار در یک تیم ممکن است برای برخی افراد واضح به نظر برسد، اما برای همه به طور طبیعی این حس پیش نمی آید.  برای به حداکثر رساندن مزایای کار تیمی در محل کار، مهم است که به تیم خود آموزش و راهنمایی مناسب ارائه دهیم. ارائه فرصت های یادگیری نه تنها مهارت های کار گروهی را افزایش می دهد، بلکه باعث افزایش مشارکت و رضایت شغلی کارکنان می شود.  کارگاه ها و سخنرانان مهمان واجد شرایط از خارج از سازمان راه بسیار خوبی برای اطمینان از اینکه همه اعضای تیم اهمیت کار تیمی در محل کار را درک می کنند است و همچنین کمک می کنند که بفهمند چگونه می توانند یک عضو موثر تیم باشند.


 شواهد نشان داده است که کار تیمی قوی پتانسیل افزایش رضایت و بهره وری کارکنان را دارد و در عین حال گردش مالی و غیبت را کاهش می دهد و در نهایت به شرکت در دستیابی به سود بالاتر کمک می کند.  ترویج کار تیمی موفق در محل کار به طرق مختلف برای شرکت ما مفید خواهد بود.  با این حال، تیم های قوی یک شبه دور هم جمع نمی شوند.





منبع:

https://www.brighthr.com/



اهمیت و مزایای کار تیمی و بهبود آن
TimeYab ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

نحوه مدیریت تیم های دور کار