خو

بهبود تعهدکاری کارمندان در دوران دورکاری
دورکاری و تعهد کارکنان

چگونه در دورکاری کارمندان متعهدی  داشته باشیم؟


با افزایش تعداد کارمندانی که از خانه هایشان کار می کنند و گسترش فرهنگ دورکاری به عنوان سبکی از کار، ممکن است حفظ و تقویت تعهدکاری در کارمندان چالش بسیاری از مشاغل و کسب و کارها باشد.

دور کاری در حال تغییر ساختارهای بازار کار است و به دلایل زیادی توانسته موفق عمل کند، اما دلیل اصلی موفقیت آن چیست؟

افرادی که در خانه کار می کنند شادتر هستند. کارمندان خوشحال کار خود را دوست دارند و درنتیجه برای حفظ آن تلاش می کنند.

علاوه بر اینکه دورکاری باعث گسترش ظرفیت استعدادها و صرفه جویی در هزینه های مربوط به نیروی کار می شود، یک مزیت مهم تر نیز دارد: دورکاری شانس شرکت را برای داشتن نیروی کار وفادارتر افزایش می دهد، درنتیجه به شرکت ها کمک میکند تا بهترین نیروهای خود را حفظ کنند.

اگرچه کار از راه دور، با مجموعه ای از چالش های جدید همراه است که برطرف کردن این چالش ها به تلاش های استراتژیک نیاز دارند، اما آمارها نشان میدهد تعداد کارمندان دور کار رو به افزایش است پس به همین دلیل نیاز داریم تا با بهینه سازی این سبک کاری و نحوه مدیریت و بهره مندی از آن بیشتر آشنا شویم.

پیشنهاد تایم‌یاب برای مطالعه‌ی بیشتر: ۹ راه برای انگیزه‌ دادن به کارکنان دورکار


روند دور کاری و حفظ کارکنان

شادی، وفاداری و ماندگاری عناصر تکمیل کننده ای هستند که حضور هر سه این عناصر برای رضایت شغلی کامندان، هم کارمندان دورکار و هم کسانی که به صورت حضوری کار می کنند، لازم است. اما با این حال تجربه رضایت شغلی در افراد دور کار در حال تغییر است.

کسانی که اولین تجربه ها را از دورکاری داشتند بیان می کنند که چگونه دورکاری شیوه زندگی کاری آن ها را تغییر داده است، اکنون نظرسنجی ها و مطالعات نیز این ادعاها را تایید می کنند.


5 روش برای بهبود تعهد کاری و وفاداری کارکنان در زمان دورکاری


درحالی که دورکاری مزایای زیادی دارد، حفظ کارکنان در این نوع سبک کاری می تواند همچنان یک چالش باشد.

کارمندان ترجیح می دهند با شرکت هایی کار کنند که به آن ها امنیت شغلی می دهد. از طرفی دورکاری به تنهایی نمی تواند باعث وفاداری کارکنان شود، بلکه فرهنگ هر شرکت نیز تاثیر زیادی بر میزان وفاداری آ« هادارد.

در ادامه 5 روش را برای بهبود و حفظ وفاداری کارکنان مطرح می کنیم:



1. به کارمندان بیشتری فرصت دورکاری بدهیم


روش اکثر شرکت هایی که خود را با دورکاری وفق می دهند این است که تجربه را بالاتر از همه چیز درنظر می گیرند. 

یکی از دغدغه های اصلی مدیرانی که بر کارمندان دورکار نظارت می کنند، بهره وری کارکنان است.

در سطح مدیریتی هنوز این عدم اعتماد وجود دارد که اگر به کارمندان فرصت دورکاری داده شود آن ها چقدر پاسخگو خواهند بود و چقدر وظایف خود را به درستی انجام خواهند داد؟

درنتیجه در مقایسه با مشارکت کنندگان یا مشاوران فردی، کارمندان ارشد یا سطوح اجرایی حدود 18 درصد بیشتر از راه دور کار می کنند. این آمار تعجب آور نیست و طبیعی  است که شرکت ها به ذینفعان خود بیشتر اعتماد کنند و بیشتر باور داشته باشند که آن ها در دورکاری مسئولیت خود را حفظ می کنند.

اما همانطور که دورکاری محبوبیت بیشتری می یابد کارمندان بیشتری از سلسه مراتب نقش های مختلف باید تشویق شوند تا از خانه کار کنند. این امر به ویژه برای افراد جوان صادق است.

دورکاری و تعهدکاری

2. فرصت هایی برای یادگیری و آموزش الکترونیکی فراهم کنیم

وقتی صحبت از مزایای کار با یک سازمان به میان می آید، فرقی بین خواسته های کارمندان دورکار و کارمندان حضوری نیستکارمندانی که شغل خود را دوست دارند، انتظار دارند فرصت‌هایی برای رشد در کار خود داشته باشند و از محیط کاری که روی توسعه مهارت‌های کارکنانش سرمایه‌گذاری می‌کند، قدردانی می‌کنند.

از طرفی تعداد کارمندان دورکار که شغل خود را کسل کننده ببینند یا فکر کنند کارشان به اندازه کافی چالش برانگیز نیست و به دنبال شروعی تازه هستند، نیز رو به افزایش است.


برای داشتن نیروی کار وفادار و متعهد شرکت ها باید روی مسیرهایی برای رشد از طریق آموزش الکترونیکی کارمندان سرمایه گذاری کنند. این جلسات آموزشی می توانند برای ارتقا مهارت ها، درک پویایی گروه، تنوع، برابری و فراگیری برای بهره وری بیشتر در هنگام دورکاری باشد.
باید به یاد داشته باشیم که آموزش الکترونیکی یک جاده یک طرفه نیست که فقط کارکنان از آن سود ببرند. بلکه کسب و کارها و شرکت ها نیز از دانش جدید خود سود می برند چون دانش جدید می تواد باعث ایجاد اقدامات یا دارایی های ارزشمند برای رشد شرکت شود.


در همین راستا پلتفرم های آنلاینی وجود دارند که دوره های خوبی در زمینه کسب و کار، طراحی، سایت، بازاریابی و تکنولوژی ارائه می دهند.البته بهتر است از پلتفرم هایی استفاده کنیم که امکان سیستم مدیریت یادگیری و امکان ارزیابی نتایج آموزش را نیز فراهم می کنند. با استفاده از این اطلاعات می توانیم از پیشرفت کارمندان، سطح مشارکت، مهارت هایی که دارند و...مطلع شویم و از آن ها در جهت برنامه های شرکت استفاده کنیم.



3. موفقیت های کارکنان را بشناسیم و تقدیر کنیم

همه ما می دانیم که قدردانی چه حسی دارد. وقتی که مورد قدردانی قرار می گیریم باعث می شود احساس کنیم به وظیفه ای که در دست داریم  نزدیک تر شده ایم. هم چنین به ما انگیزه بیشتری می دهد تا کارمان را بهتر انجام دهیم.

یکی از مهم ترین عواملی که به ایجاد رضایت شغلی کمک میکند حس قدردانی است.هنگامی که زمان، تلاش و مهارت های یک کارمند در محل کار مورد توجه واقع شود، بین کارکنان محل کار رابطه ای فراتر از وظایف و مسئولیت هایشان شکل می گیرد.

به عنوان یک شرکت، برای رشد در درازمدت به نیروی کاری نیاز داریم که با چشم انداز برند ما همسو باشد. افرادی که در محل کار احساس قدردانی می کنند به شکل معنادارتری با کار خود ارتباط می گیرند و درنتیجه خود را با چشم انداز شرکت هماهنگ تر می کنند.
همچنین هنگامی که مدیران فراموش می کنند که به کارمندان دورکار خود حس تعلق داشتن به گروه را بدهند، ممکن است این کارمندان بیشتر احساس انزوا کنند.
به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت، باید فضایی برای قدردانی از اتفاقات خوبی که در یک روز، هفته یا حتی یک ماه رخ داده است فراهم کنیم. حتی قدردانی های ساده نیز به حساب می آیند، برای مثال اگر کسی ایده خیلی خوبی داشت آن را در کانال تیم مطرح کنیم یا اگر کسی کار خوبی انجام داده بود در جلسه گروه اعلام نماییم.



4. کارکنان خود را با مدیریت ذره بینی کنترل نکنیم

اگرچه ممکن است برخی از کارهایی که مهلت انجامشان رو به پایان است به هماهنگی مشترک، مستقیم و جز به جز مدیریت شده نیاز داشته باشند، اما این نباید کار در شرکت ما امری مرسوم باشد.

وجود دائمی مدیریت ذره بینی نشانه عدم اعتماد در سازمان است و انعطاف پذیری در کار را از بین می برد.


در دورکاری، با تشویق کارکنان به اینکه خودشان بر کارها و وظایف خود نظارت داشته باشند باعث ایجاد مسئولیت پذیری بیشتر در آن ها می شویم.
به عنوان مثال اگر یک پوستر بازاریابی باید تا پنج روز دیگر منتشر شود، از روز اول هر دو ساعت یکبار آن را پیگیری نکنیم، این ارتباطات آنلاین می توانند باعث شلوغی کارها شوند و مدیریت ذره بینی کارمندان برای تمام کارها می تواند باعث آسیب زدن به بهره وری آن ها شود.

کارآمدترین راه برای مدیریت روندهای کاری مختلف و موثر ساختن آن برای همه، این است که فضایی برای کارمندان ایجاد کنیم تا وظایف خود را براساس اولویت انجام دهند.
افراد مختلف می توانند راه های متفاوتی برای نزدیک شدن به یک روند کاری داشته باشند. اما یک سبک کاری متمایز به این معنا نیست که کارها به موقع انجام نمی‌شوند، بلکه به این معنا است که  به «موثرترین» روش‌ها انجام می‌شوند. 


ارتباطات کارمندان در دورکاری

5. با افراد خود بیشتر صحبت کنیم

اگر سازمانی هستیم که از تنوع جغرافیایی در استخدام استفاده می کنیم یعنی از شهرها یا حتی کشورهای مختلف نیرو کار جذب کرده ایم، به احتمال زیاد هرگز تعداد زیادی (یا تعداد کمی) از کارمندان خود را نخواهیم دید.

از آنجایی که کارمندان دورکار از "راه دور" کار می کنند مهم است که در نیروی کار خود احساس تعلق و عضو یک گروه بودن ایجاد کنیم. وقتی مردم احساس می کنند که بخشی جدایی ناپذیر از شرکت ما هستند، به نتایج کارها و تلاش های خود نیز بیثشتر اهمیت می دهند. انجام تمرینات تیم سازی که به مشارکت کارکنان کمک می کند یکی از راه های انجام این کار است.

اکثر کارمندان اگر به طور مرتب با همکاران خود ارتباط برقرار نکنند میزان وفاداری آن ها به سازمان کم می شود. این مسئله روی همکاری آن ها نیز تاثیرگذار است.

از طرفی، فرهنگ ارتباطی نادرست در یک شرکت می تواند نتایج بدی ایجاد کند. از جمله هماهنگی ضعیف، حل نادرست تعارضات، شفاف نبودن مسئولیت ها و احساس جدایی از تیم و...
یک راه برای ایجاد ارتباط خوب و منظم بین کارمندان این است که هر چند وقت یک بار گفتگوهایی فراتر از مسائل کاری باهم داشته باشیم. همین قدم های کوچک می توانند تاثیرات زیادی بر حس تعلق خاطر کارکنان به تیم داشته باشند.

اگر کارمندان یک مدیر این احساس را داشته باشند که مدیر آن ها در دسترس است، نصف مسیر طی شده است. به عنوان مثال بازخورد کارمندان را درباره کارها و اقدامات بپرسیم و به آنچه که کارمندان راجع به عملکرد کارها می گویند اهمیت بدهیم.
اگر به تازگی روند کاری جدیدی برای هماهنگی بهتر ایجاد کرده ایم، از کارمندان بازخورد بگیریم و نظر آن ها را درباره این روند کاری جدید بپرسیم. پذیرای ایده های جدید باشیم و از پیشنهادات استقبال کنیم.




سخن پایانی

وفاداری کارکنان نشانه مثبتی برای رشد شرکت شما است. این بدان معناست که شما یک برند کارفرمای قوی دارید و این یکی از مهمترین ویژگی هایی است که کارمندان ماهر هنگام جستجوی راه های جدید به دنبال آن هستند.
در حالی که تغییرات ساختاری زمان بر است، شما می توانید از همین الان شروع به انجام کارهای کوچکی  برای ایجاد یک محیط کار مناسب برای دورکاری کنید.
رهبران امروزی باید بدانند که در حالی که شایستگی قابل آموزش است، مسئولیت پذیری یا وفاداری قابل آموزش نیست. روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید و پذیرای آزمودن باشید!




منبع:


https://fireflies.ai/












بهبود تعهدکاری کارمندان در دوران دورکاری
TimeYab ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

توانایی حل مسئله