خو

13 رویکرد برای حفظ بهترین کارمندان خود

چگونه بهترین کارمندان خود را حفظ کنیم؟

استراتژی حفظ کارکنان


مدیریت حفظ کارکنان شامل اقدامات استراتژیکی برای حفظ انگیزه و تمرکز کارکنان است تا بخواهند در سازمان ما همچنان کار کنند و برای منافع سازمان موثر باشند. 

یک برنامه جامع برای حفظ کارکنان یا استراتژی های مختلف حفظ کارکنان، می تواند نقشی حیاتی در جذب و حفظ کارکنان کلیدی و هم چنین کاهش جا به جایی کارکنان و هزینه های مرتبط با آن داشته باشد.

این روزها که فرهنگ دورکاری (remote work) تثبیت شده، حفظ کارکنان نیز با چالش های متفاوتی رو به رو شده است. اگرچه دورکاری مزایای زیادی دارد، اما فرسودگی شغلی یکی از چالش های نوظهوری است که باعث شده بسیاری از کارمندان به دنبال تغییر شغل باشند.

این موضوع توجه ما را به یک نقطه معطوف می کند : چرا بیشتر افراد درباره ارتباط بین فرسودگی شغلی در دورکاری و حفظ کارکنان صحبت نمی کنند؟


حفظ کارکنان چیست؟


«حفظ کارکنان» به تلاش سازمان ها برای حفظ کارکنان خود اشاره دارد، کارکنانی که نشان داده اند دارایی سازمان هستند و تخصص آن ها نیاز روز است.

اکثر کارمندان به دنبال فرصت های شغلی جدید با مزایای بهتر هستند. درحالی که صنایع خاصی وجود دارند که با نرخ گردش مالی بالا رشد می کنند و از این رو به طور فعال کارکنان را استخدام و اخراج می کنند، مشخص شده است که حفظ کارمندان با عملکرد خوب از نظر اقتصادی بهتر و سازنده تر است.

*میانگین نرخ جابجایی کارکنان طبق لینکدین حدود 10.9٪ است و هر چیزی بین 10٪ تا 15٪ طبیعی در نظر گرفته می شود.

فرمول رایج برای محاسبه نرخ جابه جایی کارمندان این است که ابتدا یک بازه زمانی خاصی را درنظر بگیریم سپس تعداد کارکنانی را که در آن بازه زمانی سازمان را ترک کرده اند به تعداد کل کارمندانی که در اولین روز از این بازه زمانی حضور داشتند، تقسیم کنیم. عدد به دست آمده باید در 100 ضرب شود تا نرخ جا به جایی کارکنان به دست آید.


چرا باید برای حفظ کارکنان خود استراتژی داشته باشیم؟


کووید 19 هنجارهای کاری را احتمالا برای همیشه تغییر داده است. کارفرمایان توجه خود را به داخل سازمان معطوف کرده اند تا بررسی کنند چگونه می توانند دارایی های ارزشمند خود را مانند کارمندان خوب حفظ کنند.

حفظ کارکنان موجود هم از نظر هزینه و هم از نظر زمانی مقرون به صرفه تر از استخدام نیروهای جدید است. گفته می شود یک استخدام جدید در هیئت مدیره برای یک شرکت 2.5 برابر حقوق یک کارمند فعلی هزینه دارد.

این نشان می دهد که در دراز مدت حفظ کارمندان در لیست حقوق و دستمزد به صرفه تر از استخدام افراد جدید است. چون جذب افراد جدید، نیروی انسانی، زمان و پول را مصرف می کند. درواقع، زمان قابل توجهی صرف سرعت بخشیدن به نیروهای جدید، آموزش مدیریت و کارهای شرکت و ادغام و هماهنگی آن ها با سایر اعضای شرکت می شود. درصورتی که از این زمان می توان برای افزایش بهره وری شرکت استفاده بهتری کرد.

به گفته انجمن مدیریت منابع انسانی، یکی از بهترین روش ها برای افزایش حفظ کارکنان، افزایش سطح رضایت شغلی آنهاست.


این شامل مواردی مانند دستمزد خوب، رفتار خوب، روابط حرفه ای خوب، امنیت شغلی، و ایجاد یک انجمن برای کارکنان است تا بتوانند مهارت ها و توانایی های خود را در سطح حرفه ای به نمایش بگذارند.




13 استراتژی برای حفظ بهترین کارمندان



استراتژی های زیادی برای حفظ کارمندان در یک سازمان وجود دارد که سازمان ها می توانند از آن ها بری حفظ انگیزه و مشارکت کارکنان خود استفاده کنند. در ادامه این مقاله به بررسی 13 مورد از آن ها می پردازیم.


1. ارائه بازخورد مثبت

دریافت بازخورد هم برای رشد کارمندان و هم رشد کارفرمایان بسیار مهم است. کارمندان نیاز دارند که در محل کار خود احساس قدردانی کنند و تایید و بازخورد مثبت این حس قدردانی را به آن ها می دهد. وقتی به طور مکرر به کارمندان بازخورد مثبت می دهیم، آن ها تشویق می شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند و روی بازخوردهای منفی که دریافت می کنند کار کنند.

به طور مشابه گوش دادن یک کارفرما یا سازمان به بازخوردهای مثبت و منفی، امری ضروری است. این کار باعث می شود کارمندان احساس کنند صدایی دارند که توسط مافوق آن ها شنیده می شود. چیزی که می تواند دلیل مهم برای ماندن آن ها در سازمان باشد.

امکان رشد کردن برای کارمندان

2. امکان رشد کردن را فراهم کنیم

شرکت هایی که سمینارهای آموزشی، کارگاه ها و منابع اضافی را برای توسعه مهارت های کارمندان خود فراهم می کنند، بیشتر مورد استقبال کارکنان قرار می گیرند و نرخ حفظ کارمندان بالاتری دارند. یک مطالعه توسط LinkedIn Workplace Learning Report بیان می کند که درصورت سرمایه گذاری شرکت برای توسعه حرفه ای کارکنان، 94 درصد از نیروی کار برای مدت طولانی تر همراه شرکت می مانند.
ارائه
یک مسیر شغلی روشن و سرمایه گذاری در آموزش و توسعه کارکنان یکی از بهترین استراتژی ها برای حفظ کارکنان می باشد. فرصت دادن به آن ها برای انجام کارهایی خارج از نقش خود و انجام کارهای اضافی، با ترفیع آن ها باغث می شود کارکنان بیشتر احساس ارزشمندی کنند و برای ماندن در شرکت انگیزه داشته باشند.




3. تعادل بین کار و زندگی را تشویق کنیم

با وجود دور کاری، سازمان هایی که بر اهمیت تعادل بین کار و زندگی تاکید دارند، اعتبار بیشتری پیدا می کنند چون به کارمندان خود نشان می دهند کارفرمای آن ها واقعا به رفاه کارمندان خود اهمیت می دهد.
با تعیین ساعت کاری منظم و قوانین و سیاست هایی برای کار در تعطیلات آخر هفته، تعادل سالم بین کار و زندگی را تشویق کنیم. برای مثال، اگر می بینیم کارمندی خیلی خوب کار می کند و همه وظایف خود را به طور مرتب در مهلت تعیین شده تحویل می دهد، به عنوان پاداش به او مرخصی بدهیم. این یکی از راهبردهای آزموده شده برای حفظ کارکنان است که همیشه نتیجه بخش بوده است.



4. چیدمان کاری انعطاف پذیر

 با توجه به گسترش فرهنگ دورکاری در زمان پاندمی، اکنون بازگشت به محل کار برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. بر اساس نظرسنجی توسط رابرت هاف، اگر کارفرمایان بازگشت تمام وقت به کار را اجباری کنند، از هر سه نفر یک نفر به دنبال شغل جدید می گردد.
با اختیاری کردن این بازگشت و امکان کار کردن کارمندان از خانه هایشان در مدت زمانی که نیاز دارند، کارکنان احساس امنیت و مورد توجه بودن خواهند داشت.



5. از تغییرات ناگهانی محل کار خودداری کنیم

عادت کردن به تغییرات بزرگ همیشه زمان می برد به خصوص اگر این تغییرات در محل کار باشد.
باید کارکنان خود را درباره هر گونه تغییر کوچک و بزرگی مطلع نگه داریم و برای اجرای این تغییرات زمان بدهیم تا همه بتوانند با آن سازگار شوند.
تغییرات بزرک ممکن است برای بسیاری از افراد طاقت فرسا باشد، بنابراین برداشتن گام های کوچک برای رسیدن به یک هدف برزگ قطعا موثرتر خواهد بود.



6. با تیم خود در ارتباط باشیم

کارکردن از خانه یا همان دورکاری قطعا یک شکافی بین اعضای تیم ایجاد کرده است. زمانی را در هفته به برگزاری یک جلسه غیررسمی با کارمندان خود اختصاص دهیم تا بررسی کنیم کار آن ها چگونه پیش رفته است و آیا به کمکی نیاز دارند.


توسعه ارتباطات کارمندان رشد مثبت را تقویت می کند و باعث ایجاد اعتماد، هماهنگی و وفاداری بین کارکنان می شود.
برخی از راه های نزدیک تر کردن هم تیمی ها در جلسات مجازی، انجام بازی های آنلاین و داشتن ساعاتی برای سرگرمی است.


7. احترام را در محل کار خود تقویت کنیم

هر سازمانی که به کارمندان خود احترام می گذارد به طور خودکار وفاداری را در آن ها تقویت می کند.
این احترام را می توان با رفتار یکسان با همه بدون توجه به جنسیت، سن، وضعیت اقتصادی و اجتماعی نشان داد.
حتی حرکات کوچکی مانند گفتن "صبح بخیر" و "متشکرم" باعث می شود که افراد احساس احترام و دیده شدن کنند. به طور کلی اگر در محیط یک سازمان احترام و اعتماد وجود داشته باشد، تصویر کلی برند سازمان ارتقا می یابد و کارمندان ترجیح می دهند در همان سازمان بمانند تا اینکه در جای دیگری به دنبال فرصت های شغلی باشند.


حمایت از کارمندان خود

8. خلاقیت کارکنان خود را آشکار کنیم

همه باید تا حدی تحت فشار قرار بگیرند تا کار خود را بهبود ببخشند.
به کارمندان خود اجازه دهیم تا درمورد نحوه مدیریت شرایط و بهترین روش ارائه نتایج، نظرات خود را بیان کنند.
این نه تنها به شکستن یکنواختی زندگی کاری معمولی کمک می کند، بلکه خود کارمندان را نیز به چالش می کشد تا خارج از چارچوب فکر کنند.فراهم کردن زمینه های جدید برای کار به ایجاد اعتماد در کارمندان کمک می کند. این نشان می دهد که شما پیشرفت آنها را مشاهده می کنید، و آنها دیده می شوند، و بنابراین اهمیت دارند.
همچنین برای کارمند احساس امنیت ایجاد می کند.
دانستن اینکه پیشرفت آنها دیده می شود، به این معنی است که زمینه برای رشد حرفه ای آنها در شرکت وجود دارد.


9. پیشنهاد حقوق های رقابتی

یکی از بهترین استراتژی ها برای حفظ کارکنان ارائه دستمزدهای رقابتی است. وقتی صحبت از ماندن در شغل فعلی یا بررسی گزینه های احتمالی می شود، حقوق و دستمزد خوب می تواند امتیاز بزرگی باشد.
ارائه مزایای مالی مانند افزایش حقوق برای عملکرد خوب، یک برنامه بهداشتی خوب یا یک بسته بازنشستگی مناسب می تواند در حفظ کارمندان و هم چنین ایجاد انگیزه در آن ها خیلی موثر باشد.



10. دوره استراحت را بخشی از فرهنگ کاری خود قرار دهیم

در زمان دورکاری و هنگامی که کارمندان از خانه های خود کار می کنند، جدا کردن کار از زندگی خصوصی ممکن است دشوار باشد به طوری که این مسئله می تواند باعث فرسودگی شغلی شود که خطرناک است اما خوشبختانه قابل جلوگیری نیز می باشد.
امروزه سازمان ها بر اهمیت استراحت بعد از در دسترس بودن های طولانی تاکید دارند. به این صورت که در زمان استراحت کارمندان از کار خارج شده و فقط برای خودشان وقت می گذارند. این به عنوان یک انرژی‌زای جدی برای کارمندان عمل می‌کند، زیرا آنها می‌توانند بهتر تمرکز کنند و نتایج بهتری پس از دوره استراحت رقم بزنند.



11. حمایت از سلامت روان کارکنان

اگر چه این اواخر توجه به سلامت روان رو به افزایش است اما توجه به سلامت روان در شرایطی که سرعت کار بالاست، در اولویت قرار نمی گیرد . بنابراین سازمان‌هایی که خدمات درمانی و مشاوره رایگان را به کارمندان خود ارائه می‌دهند، مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا این نشان می‌دهد که آنها به سلامت کلی کارکنان خود اهمیت می‌دهند و تنها بر پاداش‌های مادی تمرکز نمی‌کنند.
از آنجایی که هزینه های مربوط به روانشناس و مشاور بالاست، امکان مراجعه به مشاور بدون احساس فشار، می تواند امتیاز بزرگی به نفع کارفرما باشد.



12. محیطی پاک و ایمن ایجاد کنیم

همه ما به خوبی از اهمیت بهداشت فردی و محیطی باخبر هستیم. وقتی کارمندان از بهداشت و امنیت محیط کار خود مطمئن باشند، در کار خود احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.


13. به کارمندان خود اعتماد کنیم

هنگامی که کارکنان شروع به ارزیابی محل کار فعلی خود می کنند، "اعتماد" همیشه عامل مهمی است که آن را درنظر می گیرند. اگر آن ها احساس کنند که در هر مشکلی بدون ترس می توانند به سراغ مدیر یا کارفرمای خود بروند، اگر احساس کنند که کارفرمایشان به آن ها اعتماد دارد، سازمان می تواند اعتماد آن ها را جلب کند.
هم چنین باید باور داشته باشند که کارفرما منافع آن ها را می خواهد. بنابراین آگاه کردن آن ها از تصمیمات سازمانی و کمک به آن ها در هر زمانی که لازم است می تواند راهی مطمئن برای حفظ یک کارمند باشد.


سخن پایانی

با این 13 استراتژی هر سازمانی می تواند کارمندان خود را راضی نگه دارد و آن ها را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند.
در نهایت، تا زمانی که کارمندان هر شرکتی شاهد رشد و مزایای کامل خود باشند، می خواهد که در کار خود بمانند و تصویر برند شرکت را نیز بهبود ببخشند!




منبع:
https://fireflies.ai/








 


















13 رویکرد برای حفظ بهترین کارمندان خود
TimeYab ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

7 نکته در مورد نحوه مدیریت و حل تعارض در محل کار