خو

روز جهانی خانواده
فرصتی برای ارتقا آگاهی از اهمیت و مسائل مربوط به خانواده

روز جهانی خانواده


روز جهانی خانواده هر سال 15 می جشن گرفته می شود. این روز برای توجه ویژه به امور مهمی که به رفاه خانواده ها مربوط است، از  جمله بهداشت، آموزش، برابری جنسیتی، حقوق کودکان و حقوق اجتماعی، برگزار می شود.


موضوع روز جهانی خانواده 2022

خانواده و شهرنشینی


شهرنشینی یکی از مهم ترین روندها در مقیاس بزرگ است که دنیای ما، زندگی و رفاه خانواده ها را در سراسر جهان شکل می گیرد.

شهرنشینی پایدار مربوط به چندین هدف توسعه پایدار مانند ریشه کنی فقر، سلامت و رفاه خوب و ساختن شهرها و سکونتگاه های انسانی به شکل ایمن، پایدار و فراگیر و کاهش نابرابری در داخل و بین کشورهاست.

تحقق این اهداف به این بستگی دارد که چگونه شهرنشینی به خوبی و به نفع خانواده ها مدیریت می شود و رفاه همه نسل های ساکن در شهرها را بهبود می بخشد. 

موضوع امسال، خانواده و شهرنشینی با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت سیاست های شهری پایدار و دوستدار خانواده است.


تاریخچه روز جهانی خانواده


در سال 1994 سازمان مللل متحد (UN) 15 می را به عنوان روز جهانی خانواده جهت گرامیداشت جایگاه خانواده در جامعه نامگذاری کرد.

خانواده ها اعم از سنتی و غیرسنتی، پایه و اساس جامعه هستند. ما سال هایی از عمرمان را که بیشترین تاثیر در شکل گیری ما دارد در خانواده و احتمالا کنار عزیزترین افراد زندگی مان سپری می کنیم، پس باید این روز را جشن بگیریم.


اهمیت روز جهانی خانواده


هدف اصلی از بزرگداشت روز جهانی خانواده این است که مردم به اهمیت خانواده و ارزش آن پی ببرند. هم چنین لازم است مسائلی که خانواده ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند، برجسته شوند و مورد توجه قرار بگیرند. این روز نشان می دهد جامعه جهانی اهمیت خانواده ها را به عنوان واحدهای اولیه جامعه منعکس می کند و نگرانی های آن ها را با توجه به وضعیت جهان مطرح می کند.

هرچقدر هم که یک فرد در زندگی خود آموزش دیده و موفق باشد، اما اگر خانواده نداشته باشد تنهاست و تنها زندگی کردن آسان نیست. فردی که در یک خانواده زندگی می کند می داند چگونه شادی ها و دردهای خود را تقسیم کند، به همین دلیل از هم پاشیدگی خانواده ها برای همه جهان نگران کننده است و برگزاری روز جهانی خانوده و توجه به ارزش ها و مشکلات خانواده ها، مهم می باشد.

اهمیت خانواده در جامعه

چرا خانواده برای جامعه مهم است؟


خانواده ها اساسا اجزای سازنده جامعه هستند. خانواده ها به عنوان بستری برای پرورش شهروندانی که به جمعیت جامعه تبدیل می شوند، عمل می کنند. به عبارت دیگر خانواده مسئول رشد کودکان به بزرگسالانی هستند که بعدا در مجموع به جامعه تبدیل خواهند شد. به طور کلی، ارزش های خانواده در جامعه منعکس می شود و به همین دلیل خانواده برای جامعه بسیار مهم است و نباید از اهمیت و نقش خانواده در سلامت جامعه غافل شد.

همانطور که هرکدام از ما از محیط خود تاثیر می گیریم و شکل گرفته از محیط اطراف خود هستیم، جامعه ما نیز به همین شکل خواهد بود.از آن جایی که جامعه جمعیت و مقیاس بزرگتری دارد، ممکن است تاثیر پذیری از اتفاقات کوچک و تغییر آن سخت تر باشد. اما در عین حال هم یک ماهیت سیال دارد که ممکن است با کوچکترین چیزی دچار تغییرات خوب یا بد شود.


اهمیت خانواده در جامعه

اگرچه همه از یک پدر و مادر به دنیا می آیند، اما همه در خانواده ای خوب به دنیا نمی آیند. فقدان خانواده های قوی و دلسوز به روش های مختلفی می تواند باعث سقوط جامعه مدرن شود.

عضوی از یک خانواده بودن یا عضوی از یک خانواده نبودن تاثیر بسیار زیادی بر تصمیمات و اقداماتی که انجام می دهیم دارد و اگر تعداد زیادی از افراد، انتخاب های نادرستی داشته باشند که به گروه به عنوان یک کل سودی نمیرساند، در نهایت مشکلات زیادی در جامعه به وجود می آید.

نقش خانواده در جامعه ایجاد حس تعلق در فرزندان است. ازطریق این کارکرد اصلی خانواده، کودکان می توانند مهارت های اجتماعی را بیاموزند و یاد بگیرند با هم تعامل داشته باشند و برای بهبود یکدیگر تلاش کنند.

خانواده هم چنین مسئول تربیت فرزندان و القای ارزش های خانوادگی است که باعث تربیت شهروندانی می شود که برای رسیدن به اهداف خود از راه های مدنی تلاش می کنند.


نقش خانواده در جامعه


خانواده هسته اصلی جامعه محسوب می شود، زیرا جایی است که اعضای آن بیشترین تاثیر پذیری را دارند. خانواده آسان ترین بستری است که در آن می توان ارزش ها و تغییرات لازم را ایجاد کرد.

 وقتی خانواده ها باور داشته باشند که می توانند به یکدیگر کمک کنند و سطح یکدیگر را بالا بکشند، جامعه هم قادر به انجام کارهای بزرگ تری می شود. 

از سوی دیگر، اگر خانواده ها در فقر و نا امیدی به سر ببرند، جامعه رونق نخواهد گرفت.

وقتی فقط از یک خانواده صحبت می کنیم تاثیر خانواده بر جامعه کم است. با این حال، وقتی از خانواده ها به صورت جمعی حرف می زنیم این تاثیر بسیار بزرگ خواهد بود. و از آن جایی که همه ما در جوامع متصل خود بر یکدیگر تاثیر می گذاریم، همه ما می توانیم تفاوت مثبتی ایجاد کنیم. 

نقش خانواده در جامعه ایجاد بلوک های اساسی است که آینده جامعه ما را شکل می دهد.


ـ خانواده ما را برای روابط آینده آماده می کند

کودکان به عنوان عضوی از خانواده یاد می گیرند که چگونه با والدین و خواهر و برادر خود تعامل داشته باشند. این درس های زندگی را بعدها در زندگی روزمره خود، در ارتباط با کارفرمایان، دوستان، افراد مهم و حتی غریبه ها استفاده خواهند کرد. این روابط خانوادگی اغلب نحوه تعامل افراد با جامعه را می سازند.


ـ خانواده ها یک منطقه امن فراهم می کنند

یک خانواده قوی و دلسوز جایی را فراهم می کنند که کودکان در آن احساس امنیت کنند. در خانواده بچه ها با این که همان چیزی باشند که هستند، احساس راحتی می کنند و می دانند که مورد حمایت و عشق قرار خواهند گرفت.

با وجود خانواده، بچه ها زمانی که با بحران مواجه می شوند و به کمک نیاز دارند، جایی برای رفتن دارند. 

کودکان در خانواده احساس مورد تشویق قرار گرفتن می کنند و درنتیجه اعتماد به نفس بیشتری دارند زیرا می دانند که مورد علاقه و قدردانی هستند.

در بستر خانواده جوانان یاد می گیرند که حمایت عاطفی بدهند و دریافت کنند. به همین دلیل زمانی که افراد تصمیماتی خارج از این دایره امن می گیرند، سعی می کنند این کار را با حساسیت بیشتری انجام دهند.

به طور کلی، با حمایت خانواده، افراد می توانند موفق شوند و کارهای بزرگتری برای خود و جامعه یا کشورشان انجام دهند.

روز جهانی خانواده

ـ خانواده به ما می آموزد چگونه عضوی از یک گروه باشیم

خانواده از طریق سنت های خانوادگی، روابط و احساس مسئولیت به ما می آموزد تا فقط روی نیازهای خودمان تمرکز نکنیم، بلکه دیگران را نیز دوست داشته باشیم و از آن ها حمایت کنیم.

عضو گروه خانواده بودن به ما می آموزد چگونه بخشی از چیزی برزگتر از خودمان باشیم. هم چنین به ما یاد می دهد تا افرادی را که با ما متفاوت هستند بپذیریم.

این درس بسیار مهمی است چون افراد خودخواه عضو خوبی برای خانواده یا جامعه خود نمی شوند.هنگامی که افراد صرفا بر روی رفاه خود تمرکز کنند، تصویر بزرگتر را که نشان می دهد چه میزان کاری برای همه افراد می شود انجام داد، از دست می دهند.


ـ روابط خانوادگی خوب با سلامت روان ارتباط دارد

بسیاری از مطالعات بین زمان گذرانده شده با خانواده و سلامت روان کودک ارتباط مستقیمی را نشان می دهند. هر چه کودک زمان بیشتری را با خانواده بگذراند، خطر ابتلا به افسردگی در آن کمتر می شود. روابط نزدیک خانوادگی، یک زندگی پایدار را فراهم می کند که کمک می کند تا کودک احساس امنیت و ثبات بیشتری داشته باشد.

همانطور که روابط خانوادگی می توانند تاثیر مثبتی بر سلامت روان افراد داشته باشند، روابط منفی خانوادگی نیز باعث بروز مشکلاتی در روان افراد می شوند.


ـ خانواده به ما ارزش ها را می آموزد

وقتی بچه ها عضو خانواده ای دلسوز هستند که در آن خانواده نظم و انضباط، درست و نادرست و ارزش های خانوادگی را آموزش می بینند، این ارزش های خانوادگی پایه و اساس هویت آن ها می شود. ارزش ها به ما می آموزند که چگونه با دیگران رفتار کنیم؛ به خود احترام بگذاریم و هدف خود را پیدا کنیم.

مثلا اگر در خانواده، برابری افراد و مسئولیت پذیری را آموزش ببینیم، این ها نیز ارزش های ما می شوند که برای حفظ آن ها در جامعه تلاش خواهیم کرد.



ـ خانواده ها نقطه قوت جامعه ما هستند

خانوداه های قوی منجر به جوامع قوی و جوامع قوی منجر به یک کشور قوی می شوند.

این یک اثر دومینویی است که از خانه شروع می شود و به جوامع ما گسترش می یابد... چون وقتی از یک حمایت خانوادگی قوی برخوردار باشیم،  نیازهای اولیه ما برآورده می شود و این به ما کمک می کند تا عضو قوی تری برای تداوم جامعه باشیم.

همانطور که فدراسیون بین المللی توسعه خانواده می گوید، "خانواده محیطی است که در آن ارزش های اخلاقی و فرهنگی به روشی طبیعی به دست می آیند. ما در برخورد با خانواده ها در سراسر جهان، هرروز می بینیم که خانواده جایی است که اکثریت مردم مهارت های اساسی زندگی را در آن می آموزند."



سخن پایانی


خانواده های شاد و سالم باعث تربیت افرادی می شوند که عضو فعال، اساسی و مفیدی برای جامعه هستند.

از سوی دیگر، افرادی که در محیط های ناسالم خانه بزرگ شده اند، بسیار تلاش می کنند تا بتوانند بخشی از جامعه باشند. برای آن ها سخت است که جایگاه خود را در دنیا بیدا کنند. آنها در روابط اجتماعی مشکل دارند و اغلب دچار سوئ مصرف مواد می شوند.  بنابراین تشکیل واحدهای خانواده اجتماعی تاثیر عمیقی بر ارزش ها و اعمال کل جامعه دارند.

خانواده های قوی، سالم و شاد یک ضرورت برای جامعه هستند. آنها به ما می آموزند که چگونه بخشی از جامعه خود باشیم، بخشنده باشیم و بهترین نسخه خودمان را بسازیم.

از طریق داشتن خانوده های سالم است که می توانیم یک جامعه و تمدن تشکلی دهیم.




منبع:

https://familyfocusblog.com/

https://newsd.in/








روز جهانی خانواده
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر