خو

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر (8 مه 2022)


8 مه (May 8) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است. یک روز جهانی برای تجلیل از منحصر به فرد بودن و وحدت جنبش بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر.

امسال مهربانی را مورد توجه قرار می دهیم و مردم سراسر جهان را تشویق می کنیم تا انسان مهربانی باشند (#BeHumanKind)



موضوع روز جهانی صلیب سرخ در سال 2022


همه ما می دانیم که در حال حاضر چقدر جهان می تواند سخت و دردناک باشد. در این ماه ها و سال های گذشته جهان با بحران های متعددی همراه بوده که به هیچکس رحم نکرده و حتی به آسیب پذیرترین افراد هم ضربات سختی وارد کرده است. از کووید-19 تا بحران های آب و هوایی، فوریت های بشردوستانه و درگیری های در حال تشدید.

اما با این وجود، هنوز امید و انسانیت زیادی را در  رفتارهای مهربانانه می توان یافت.

همه رفتارها و اعمال محبت آمیز در اطراف ما هستند. مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشند آن ها می توانند تغییرات بزرگی در زندگی مردم ایجاد کنند. ما بر این باوریم که اعمال محبت آمیز می توانند موجی ایجاد کنند، تکثیر شوند و در جوامع، کشورها و کل جهان گسترش یابند.

ما به قدرت مهربانی ایمان داریم. بنابراین در روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر تمام انواع کارها و رفتارهای محبت آمیز را جشن می گیریم و نشان می دهیم که چگونه آن ها با هم می توانند بر جهان تاثیر بگذارند.

بیایید به جهان نشان دهیم که می توانیم انسان مهربانی باشیم. (#BeHumanKind)



تاریخچه تاسیس سازمان صلیب سرخ


اولین بار ایده تشکلیل سازمان صلیب سرخ توسط یک مرد سوئیسی به نام هنری دونانت (Henri Dunant) به دنبال جنگ داخلی ایتالیا مطرح شد. در سال 1859 هنری دونانت برای انجام کاری به شهر لومباردی واقع در شمال ایتالیا سفر کرد. این شهر مرکز نبرد سولفورینو بین فرانسه و اتریش بود. هنری در این سفر هزاران مرد و زن مجروح را دید که به دلیل عدم رسیدگی جان خود را از دست دادند، در صورتی که اگر کسی به زخم ها و جراحت های آن ها رسیدگی می کرد، زنده می ماندند.

این صحنه های دلخراش ذهن او را درگیر کرد و درنهایت باعث شد تا هنری کار خود را برای هدف مهم تری رها کند. او روستاییان و مردمان محلی را جمع آوری کرد و به کمک آن ها سربازان زخمی را بدون توجه به جبهه جنگی آن ها درمان کرد. این گروه توانستند جان افراد زیادی را نجات بدهند.

هنری دونانت در سال 1862 کتابی تحت عنوان خاطره سولفورینو نوشت و در آن از مردم خواست تا برای تشکیل انجمن های امدادی کمک کنند. درخواست های هنری کار خودش را کرد و به این ترتیب در سال 1864 در کنفرانس بین المللی ژنو شانزده کشور تاسیس صلیب سرخ را پذیرفتند.

این سازمان ابتدا فقط در زمینه مراقبت و رسیدگی به سربازان زخمی فعالیت می کرد اما بعدها وارد مسائل انسان دوستانه دیگری نیز شد و اکنون فعالیت های بشردوستانه مختلفی در سرتاسر جهان دارد.

سازمان صلیب سرخ در جنگ جهانی اول

پیامی از سوی دبیر کل فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و  هلال احمر (IFRC) در این یکشنبه 8 مه 2022


"دنیا در حال خونریزی است و اکنون به کمک نیاز دارد"

سخنان تند هشدار دهنده از یک رهبر بشر دوست که توسط جنگی بی رحم برآشفته و در زیر سایه یک بیماری همه گیر جهانی زندگی می کند.
من این کلمات را ننوشته ام. آن ها توسط 
هنری دیویسون (Henry Davison) رهبر صلیب سرخ آمریکا نوشته شده اند.

ایده بزرگ هنری دیویسون این بود که انجمن های جهانی صلیب سرخ (که توسط ایده و جنبش هنری دونانت در سال 1864 ایجاد شد) باید به عنوان نیرویی برای خیر در همه زمان ها، نه تنها در زمان جنگ گرد هم آیند. دیویسون معتقد بود مهربانی و تخصص داوطلبان صلیب سرخ برای بشریت در تمام زمان ها مفید و لازم است. 

به این ترتیب اتحادیه انجمن های صلیب سرخ در سال 1919 متولد شد. این اتحادیه در سال 1991 نام خود را به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) تغییر داد. ما هم اکنون 192 عضو داریم که این تعداد رو به افزایش است.

در سال 2020، 14.9 میلیون داوطلب صلیب سرخ و هلال احمر به بیش از 688 میلیون نفر در حوادث و دیگر کارهای اورژانسی رسیدگی کردند. حدود 306 میلیون با فعالیت های بهداشتی، و 125 میلیون با آب پاک و کمک های بهداشتی.

این ارقام چشمگیر هستند، اما 
همچنان هر سال مقیاس نیازهای بشردوستانه در حال افزایش است. در حال حاضر، افراد بیشماری در سراسر جهان نیاز به حمایت فوری دارند.

با وجود چالش هایی که جهان امروز با آن ها رو به روست، آیا یک ایده ساده، مانند ایده ای که باعث تشکیل سازمان صلیب سرخ و هلال احمر شد، می تواند به بهبود وضعیت جهان کمک کند؟ من معتقدم می تواند. ما می دانیم که چه چیزی اثر گذار است و بیش از یک قرن است که آن را ثابت کرده ایم.

به زبان ساده، این ایده مهربانی است.

این انسان است که در سطح جامعه، جایی که همیشه بیشترین نیاز هست، برای حمایت از انسان دیگری دست دراز می کند.

این نکته تضمین می کند که داوطلبان و سازمان های محلی منابع، آموزش به همان اندازه زیاد (یا به همان اندازه کم) حمایت بین المللی موردنیاز برای پاسخ به بلایا و بحران ها را دارند. هم چنین تضمین می کند صدای آنها شنیده می شود و منافع آن ها در صحنه بین المللی نشان داده می شود. و تلاش می‌کند تا این حمایت را به حاشیه‌نشین‌ترین جوامع و افراد، بدون توجه به جایی که هستند، و بدون هیچ گونه تبعیضی ارائه دهد.

من برای اولین بار بیش از سه دهه پیش به عنوان یک داوطلب به انجمن ملی خود، صلیب سرخ نپال پیوستم. من مورد اعتماد بودم، و بنابراین می‌توانستم با افرادی که بیشترین نیاز را داشتند ملاقات کنم و از آنها حمایت کنم، زیرا بخشی از جامعه آنها بودم، به زبان آنها صحبت می‌کردم و نگرانی‌های آنها را درک می‌کردم. و کلید درک نیاز مردم مهربانی بود.


در طول سال ها IFRC در کنار جوامعی که از آن ها حمایت می کند تکامل یافته است. ما روش های کاری خود را با شرایط وفق داده ایم، و با ظهور آسیب پذیری ها و عوامل استرس زا تخصص خود را گسترش داده ایم.



سازمان صلیب سرخ و هلال احمر


ما تلاش کردیم تا کمک های نقدی به عنوان موثرترین و محترمانه ترین راه برای حمایت از افراد نیازمند پذیرفته شود.

ما معتقدیم افرادی که همه چیز خود را در یک فاجعه یا درگیری از دست داده اند، نباید کرامت خود را نیز از دست بدهند.

ما در حال تغییر نحوه کاهش و مدیریت بلایا از طریق حمایت انجمن های محلی در پیش بینی و پیشگیری از خطرات هستیم.

اما هیچ یک از این کارها بدون مهربانی 14.9 میلیون داوطلب ما در صلیب سرخ و هلال احمر امکان پذیر نخواهد بود.

در روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، 8 مه، ما مردم سراسر دنیا را تشویق می کنیم تا به قدرت مهربانی ایمان بیاورند و انسان مهربانی باشند. (#BeHumanKIND)


دنیا هنوز در حال خونریزی است. هنوز نیاز به کمک دارد. اما هم چنان نزدیک به 15 میلیون دلیل برای ایمان به مهربانی و امید داشتن وجود دارد.






منبع:

 /www.ifrc.org
https://fa.wikipedia.org/








روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
این پست را به اشتراک بگذارید
تگ ها
ورود to leave a comment

خو

روز جهانی کار و کارگر