خو

روز جهانی کار و کارگر

روز جهانی کارگر و یادآوری حقوق کارگران و کارمندان


روز جهانی کارگر هر ساله در روز اول ماه می در بسیاری از کشورها برگزار می شود. این جشن برای کارگران و توسط جنبش بین المللی کارگری ترویج می گردد. 


روز کارگر یادآور مبارزات کارگری گذشته علیه نقض حقوق کارگران از جمله هفته ها و روزهای کاری طولانی، شرایط کاری بد و کار کودکان است. این روز در بسیاری از کشورها تعطیلی رسمی اعلام شده است.


در اواخر قرن نوزدهم اتحادیه های کارگری و گروه های سوسیالیستی اول ماه مه را به عنوان روز حمایت از کارگران تعیین کردند، درنتیجه این روز به عنوان روز کارگر نامیده شد. در اصل روز یکم ماه مه به عنوان جشن باستانی بهار در نیمکره شمالی بود که در سال 1889 به عنوان روز کارگر نیز نامگذاری شد.


تاریخچه روز کارگر


در 21 آوریل 1856 کارگران سنگ تراش استرالیایی در ویکتوریا به عنوان بخشی از جنبشی که به دنبال تصویت قانون هشت ساعت کار در روز بودند، دست به اعتصاب گسترده ای زدند. این مراسم اعتصاب، یک بزرگداشت سالانه شد و الهام بخش کارگران آمریکایی بود تا اولین اعتصاب خود را برای حمایت از حقوق کارگران و تصویب قانون هشت ساعت کار در روز، داشته باشند.

در سال 1886 روز اول ماه مه اولین اعتصاب عمومی کارگران آمریکایی برای داشتن روز کاری هشت ساعته در شیکاگو برگزار شد. در 4 مه پلیس برای متوقف کردن این تجمع که برای حمایت از کارگران شکل گرفته بود وارد عمل شد و در همین موقع بود که فردی ناشناس بمبی پرتاب کرد. پلیس این کار را با شکلیک کردن به کارگران  پاسخ داد.

این ماجرا منجر به کشته شدن هفت افسر پلیس و حداقل چهار غیرنظامی شد، هم چنین 60 افسر پلیس و حداقل 115 غیرنظامی مجروح شدند. صدها تن از رهبران و هواداران کارگری دستگیر و بعدها پس از محاکمه ای که به عنوان تخلف قضایی تلقی می شد چهار نفر به دار آویخته شدند.

در روز بعدی 5 ماه مه، شبه نظامیان دولتی به اعتصاب کنندگان شلیک کردند و هفت نفر از جمله یک دانش آموز و مردی را که در حیاطش به مرغ ها غذا می داد کشتند.

در نتیجه ی این ماجرا، در سال 1889 روز اول ماه مه توسط توسط کنگره بین المللی سوسیالیست مارکسیستی که در پاریس تشکیل شد، برای بزرگداشت روز کارگر جهت یادآوری جنبش کسانی که برای حمایت از حقوق کارگران مبارزه کردند نامگذاری گردید. آنها قطعنامه ای برای "تظاهرات بزرگ بین المللی" در حمایت از خواسته های طبقه کارگر برای روزی هشت ساعت کار به تصویت رساندند.

 روز جهانی کارگر

به مناسبت این روز در این مقاله می خواهیم میخواهیم حداقل حقوق کارکنان را که در هر محل کاری باید رعایت شود بررسی کنیم:


کارمندان چه حقوقی دارند؟

همه افراد در محل کار خود حق و حقوقی دارند.حقوق کارمند یک حق اخلاقی یا قانونی برای اطمینان از رفتار منصفانه در محل کار است. با این حال این حقوق بسته به وضعیت شغلی هر فرد متفاوت است. برای مثال اینکه فرد کارمند باشد یا کارگر.

همه کارمندان کارگر هستند، اما همه کارگران کارمند نیستند. یک کارمند تمام حقوقی را که یک کارگر دارد به اضافه برخی حقوق و مسئولیت های بیشتر دارا می باشد.


8 حقوق کارمند که در محل کار باید رعایت شود


1. حداقل دستمزد

تمام کارمندان و کارگران باید از حداقل میزان حقوق تعیین شده توسط قانون کار برخوردار باشند و پرداخت حقوقی کمتر از این میزان نقض حقوق کارمندان است..

هم چنین قوانینی که برای برخی از مشاغل محدودیت سنی درنظر گرفته و هم چنین قوانین مربوط به افراد زیر 18 سال باید رعایت شود.


2. امنیت محل کار

قانون ایمنی و بهداشت شغلی راهی طولانی را در جهت به حداقل رساندن خطرات محل کار طی کرده است. این قانون چندین مفاد ایمنی خاص، از جمله دستورالعمل‌هایی برای مشاغل ساخت‌وساز، دریایی و کشاورزی دارد. این قانون همچنین شامل یک «بند وظیفه عمومی» است که هر گونه عمل در محل کار را که خطری آشکار برای کارگران باشد، ممنوع می‌کند.

به این ترتیب رعایت قانون ایمنی و بهداشت شغلی حق هر کارگر و کارمندی است که در محل کار باید رعایت شود.


3. پوشش سلامت

از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن 20 بود که کم کم قوانینی برای حمایت از وضعیت رفاه کارگران تصویب شد و به تدیریج در طی سال ها تکمیل گردید. در ایران هم از سال 1301 با تصویت اولین قانون استخدامی در کشور مفهوم تامین اجتماعی مطرح شد.

امروزه داشتن بیمه درمانی در مشاغل متوسط و بزرگ حق هر کارگر یا کارمندی است و اگر شرکتی کارمندان واجد شرایط خود را بیمه نکرده باشد، باید جریمه قابل توجهی پرداخت کند.


4. امنیت اجتماعی

هر کارگر و کارمندی در زمان بازنشستگی و یا ناتوانی باید از درآمد ماهانه خود مطمئن باشد تا بتوانیم بگوییم امنیت اجتماعی دارد.

این مزایا و هزینه ها از طریق مالیات حقوق و دستمزد تامین می شود. به همین دلیل لازم است کارفرمایان این شرایط را برای کارگران و کارمندان خود طبق قوانین موجود فراهم کنند، در غیر این صورت حقوق آن ها را رعایت نکرده اند.


5. بیمه بیکاری

شرکت ها باید دستورالعمل های مربوط به بیمه بیکاری را در قبال کارمندان و کارگران خود اجرا کنند.

اگر افراد به دلایلی خارج از کنترل خود بیکار شوند، برای مثال اخراج شده باشند، می توانند برای مدت زمان مشخصی بیمه بیکاری دریافت کنند. به این ترتب کارمندان و کارگران تا مدتی بعد از ترک کار در امنیت خواهند بود.


6. حفاظت از افشاگران

مجموعه ای از قوانین از کارگران و کارمندانی که تخلف و کارهای غیرقانونی کارفرمای خود را گزارش می دهند، حفاظت می کند. حمایت از این افراد اغلب در قوانین دیگری که بر یک صنعت حاکم است تعبیه شده اند. برای مثال، قانون هوای پاک از کسانی محافظت می کند که نقض قوانین زیست محیطی را گزارش می کنند، و قانون بهبود ایمنی محصولات مصرف کننده از کسانی که سیاست های تولید غیرقانونی را آشکار می کنند محافظت می کند.


7. مرخصی خانواده

کارمندان و کارگران باید بتوانند درصورت واجد شرایط بودن، با تولد فرزند خود، یا بیماری اعضای خانواده طبق قانون از مرخصی برخوردار باشند.

شرایط این نوع از مرخصی در قوانین تدوین شده و اگر کارفرمایی در صورت نیاز این نوع از مرخصی را برای کارگران و کارمندان خود فراهم نکند حقوق آن ها را نقض کرده است.


8. تبعیض اشتغال

طبق قانون تبعیض براساس نژاد، رنگ، ملیت، مذهب و تبعیض علیه زنان غیرقانونی است و هر کارگر و کارمندی این حق را دارد که در محل کار خود محترم شمرده شود.

حق و حقوق کارمندان و کارگران


چند نکته دیگر درباره حقوق کارمندان:


  • کارمندان در محل کار باید از هرگونه تبعیض و آزار و اذیت به دور باشند.

  • ساعت کاری استاندارد در طول روز 8 ساعت است و برای حفظ حقوق کارمندان این میزان ساعت نباید بیشتر شود (روز کاری هشت ساعته همان درخواستی بود که بابت تصویب آن کارگران در سال 1886 دست به اعتصاب عمومی زدند.)

  • بعد از ساعت کاری و زمانی که کارمندان برای استراحت در خانه هستند حق این را دارند که کاملا از فضای کار دور باشند و اگر کارفرما کاری در خانه برای آن ها محول کرد، آن را انجام ندهند.

  • کارمند زمانی امکان اضافه کاری را دارد که در قرارداد کاری او مقرراتی مربوط به اضافه کاری نوشته شده باشد. اگر نباشد کارمندان حق رد کردن اضافه کاری را دارند. ( در صورت بروز خطرات و بلایا، استثنا وجود دارد و در این مواقع در صورت عدم وجود شرط در قرارداد باید اضافه کاری انجام شود.)

  • کارمندان موظف هستند کارهایی را در محل کار انجام دهد که غیر قانونی نباشند یا کارمند را در معرض خطر قرار ندهند. همچنین مجبور نیستند کارهایی را انجام دهند که اصلا به شغل آن ها ربطی ندارد و در حیطه وظایف آن ها نیست.

  • هر نوع آزار و اذیت جنسی در محل کار چه نسبت به جنس مخالف یا موافق از طرف کارمندان یا کارفرمایان ممنوع است.



شرکت اتود و حقوق کارمندان


ما در شرکت اتود که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می کنیم تمام تلاش خود را می کنیم تا حقوق کارمندان را طبق قوانین کشور و قوانین انسانی پاس بداریم و محیطی فراهم کنیم تا تک تک افراد صرف نظر از جایگاه شغلی خود با آرامش و احترام کار کنند. در ادامه مثال هایی از حقوقی که کارمندان ما در اتود دارند می آوریم تا نمونه ای باشد برای آگاهی کارمندان از حقوق خود و آشنایی بیشتر کارفرمایان با وظایف خود در قبال کارمندان.

  • در شرکت اتود کارها به صورت تیمی انجام می شود و تعامل و همکاری محترمانه بین اعضای تیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • کارگروهی در اتود براساس اصل مشورت و با توجه به توانایی و استعداد هر کدام از اعضا صورت می گیرد.

  • اعضای تیم اتود در جهت دستیابی به هدف مشترک تیم به صورت همدلانه در یادگیری و انجام کارها به یکدیگر کمک می کنند.

  • مدیران اتود با کارمندان خود دوستانه، با احترام و همدلی رفتار می کنند.

  • تمام قوانین مربوط به فضای کار (بیمه، مرخصی، پاداش و...)  و حقوق کارمندان به درستی و با دقت اجرا می شود.

  • همه افراد می توانند با اطمینان خاطر درباره مشکلات و موانع با مدیران خود صحبت کنند.

  • هر فردی فقط موظف است مسئولیت های مربوط به خودش را انجام دهد و کسی مجبور به انجام کارهایی خارج از وظایف خود نیست. با اینحال اعضای تیم اتود از کمک کردن به یکدیگر و مشارکت صمیمانه در انجام کارها استقبال می کنند.

  • در اتود محیطی دوستانه و آرام به دور از هر گونه حاشیه ای برای همکاری و تعامل اعضای تیم فراهم شده است.

  • هنگام بروز مشکلات کاری مدیران در کنار کارمندان خود با صبر و آرامش کمک می کنند.

  • در تیم اتود هیچ گونه تنش و استرسی برای انجام کارها به کارمندان منتقل نمیشود.



سخن پایانی

در روز کارگر با یادآوری مبارزاتی که در طول تاریخ انجام شد تا قوانینی برای حفاظت از حقوق کارگردان تصویب شود، بهتر است هر کارگر و کارمندی با حقوق خود آشنا باشد و هر کارفرمایی وظایفی را که در قبال کارگران و کارمندان خود دارد بداند و محترم بشمارد تا حق و حقوق هر فردی در محل کار به درستی حفظ شود و محل کار جای امنی برای تمام کارکنان باشد.




منبع:

https://www.investopedia.com/



روز جهانی کار و کارگر
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

روز جهانی کتاب و حق مولف
23 آوریل 2022،READ...you never feel alone